Co nabízíme
Co nabízíme
Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu, pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, sociálně terapeutické činnosti, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, pomoc při upevňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí.
Pro koho
Dospělé osoby se středně těžkým až těžkým mentálním, smyslovým, kombinovaným handicapem, autismem a poruchami autistického spektra (věk 18 – 60 let)
Kde
V přízemních bezbariérových prostorách budovy centra Pětka na ulici Francouzská č.1181 v Kopřivnici (vedle MŠ Francouzská). Automobilem je možné přijet až na parkoviště k hlavnímu vchodu do stacionáře.
Kdy
Celoročně vždy v pracovní dny (mimo státní svátky a víkendy) v čase od 7.00 do 15.00 hodin.
Jak
- denně pro max. 12 osob podle ujednání ve smlouvě o poskytování služby
- individuálně dle potřeb a přání uživatelů služby
- v sedmičlenném pracovním týmu složeném z pěti pracovníků v sociálních službách, jednoho vedoucího a zároveň i sociálního pracovníka a jednoho pomocného pracovníka
Pomáháme řešit tyto nepříznivé situace
- když trávíte svůj čas jen doma s rodinou nebo sám a chybí Vám kontakt s vrstevníky, nudíte se, chybí Vám nějaký program nebo pravidelná činnost, která by Vám dělala v životě radost a díky které byste mohl/a na sobě pracovat/zlepšovat se, učit se novým věcem, mít v životě jakýsi řád/režim
- když vaši pečující (rodiče, prarodiče, sourozenci) potřebují docházet do práce a vy nemůžete z různých důvodů zůstat doma sám bez péče druhé osoby a rád byste tuto dobu trávil ve společnosti druhých
- když bydlíte v sociální službě (chráněné bydlení, atp.) a potřebujete změnu, chcete být v jiném než domácím prostředí, potkávat jiné lidi než jen klienty vašeho zařízení, potřebujete příležitosti poznávat a zkoušet nové věci, chcete mít ve svém životě i jakýsi režim a povinnosti tzn. mít důvod proč vstát, obléci se, připravit si věci a docházet „do práce“(na místo, kde můžete trénovat péči o sebe, kde můžete pomoci tím, co umíte i druhým, kde můžete být užitečný).
V těchto situacích Vám nemůžeme naší službou pomoci
- když váš pečující (rodič, sourozenec, prarodič,…) náhle nebo plánovaně nemůže o vás pečovat (ze zdravotních důvodů, kvůli pobytu v cizině, kvůli úmrtí v rodině, atp.) a vy nemůžete zůstat sám/a doma bez pomoci. Tyto situace je možné řešit službami typu chráněné bydlení, odlehčovací služba, osobní asistence, krizová intervence.
- když potřebujete být v kontaktu s vrstevníky, docházet někam, kde budete mít program a oblíbené aktivity, ALE zvládáte pečovat o svou osobu sám a nepotřebujete pomoc druhé osoby např. při přijímání potravy, při oblékání, využívání WC a osobní hygieně, při přesunu z místa na místo, při běžných denních činnostech souvisejících s péči o domácnost, atp. Pro tyto situace je možné využít služby sociálně terapeutické dílny, centra volného času (domy dětí a mládeže), spolky pro volný čas (skaut, sokol,…), podporované bydlení, osobní asistence, školská zařízení typu praktická škola, základní umělecká škola, aj.
- když byste rád docházel mezi vrstevníky a měl program, ALE potřebujete nepřetržitou nebo pravidelnou lékařskou péči nebo dohled (zdravotnické úkony – ošetřování ran, podávání stravy přes PEG, podávání léků a injekcí, atp.). Naše služba není oprávněna provádět zdravotnické úkony (pracovníci služby nejsou zdravotníci) a prostředí stacionáře rovněž není vybaveno pro tento druh péče. Tyto situace je možné řešit službami týdenní stacionář, osobní asistence, domov pro osoby se zdravotním postižením a jiné pobytové služby.
- když vaše rodina nebo pečující či pracovníci služby, ve které žijete si přejí, abyste docházel do stacionáře, ALE vy sám o to zájem nemáte a nepřejete si to. Nemůžeme vám poskytovat službu bez Vašeho souhlasu a spolupráce.
Podmínky poskytování služby
- poskytována v souladu se zákonem o sociálních službách (108/2006 Sb.)
- ambulantní (tzn. že uživatel se do služby dopravuje svépomocně a odtud se zase vrací do svého domova)
- sjednaná písemně na základě smlouvy
- za úhradu (viz platný sazebník úhrad - základní) dle skutečně odebraného množství služby
- individuálně nastavena pro každého klienta
Jak požádat o službu
Informace o službě získáte osobně přímo v denním stacionáři v době od 7.00 do 15.00 hodin, telefonicky na čísle 604317786, nebo na této webové stránce (viz dokumenty a sazebníky úhrad, veřejný závazek).
Když máte o službě dostatek informací a chcete o ni požádat, tak:
- Je potřeba podat žádost - Formulář Vám na vyžádání v provozní době předá jakýkoli pracovník stacionáře nebo si jej stáhnete na této webové stránce (viz. dokumenty –žádost )
- Vyplněnou žádost doručit do stacionáře (osobně, poštou, emailem).
- Vyčkat, až se s Vámi zkontaktuje sociální pracovník stacionáře a sjedná si s Vámi osobní schůzku a dohodne další postup.
Dotazy a odpovědi
Co se bude dít po podání žádosti?
Telefonicky Vás zkontaktuje sociální pracovník, který Vám nabídne osobní setkání přímo ve stacionáři nebo ve vašem bydlišti, či dle Vašeho přání i jinde např. v cukrárně, apod. Na tomto setkání získáte kompletní informace o službě, můžete se také zeptat na vše, co Vás zajímá.
Kolikrát se s pracovníkem sejdu a jak dlouho schůzka potrvá?
To záleží na vzájemné domluvě, může to být jednou nebo i vícekrát zhruba na 1 hodinu. Je důležité, abychom jsme my i vy měli všechny potřebné informace k rozhodnutí o tom, že je služba pro Vás vhodná a pomůže Vám řešit Vaši situaci. S sebou nemusíte mít nic, pokud Vás o to sociální pracovník přímo nepožádá. Máte-li opatrovníka nebo blízkou osobu, která o Vás pečuje, je vhodné, aby i tato osoba byla na setkání s Vámi.
Jaké informace o mě bude pracovník zjišťovat?
Bude se ptát na vaše očekávání, přání, potřeby, záliby, jaký je váš běžný den, jak byste si představoval/a spolupráci s námi, v čem potřebujete pomoci, co zvládáte sám, jaké máte vztahy s blízkými, kde a s kým bydlíte, atp. Vše na co se bude pracovník ptát potřebuje proto, aby dokázal posoudit, zda vaše situace vyžaduje podporu naší služby a zda patříte mezi okruh osob, pro které je služba určena.
Můžu se do stacionáře přijít podívat?
Ano můžete se s pracovníkem domluvit na prohlídce stacionáře, kdy Vám bude pracovník po celou dobu k dispozici a může tak zodpovědět vaše dotazy. Po podání žádosti, lze ještě dvakrát „nahlédnout“ do služby zdarma (tzn. „služba na zkoušku), kdy si můžete na 1 – 2 hodiny vyzkoušet být ve stacionáři (sám nebo s blízkou osobou). Rozumíme tomu, že je potřeba tu atmosféru, prostředí i osoby zažít na vlastní kůži a chceme, abyste se mohl/a rozhodnout na základě vlastní zkušenosti. Zda se rozhodnete tuto nabídku využít je jen na Vás.
Jak často a na kolik hodin můžu do stacionáře chodit?
To záleží na tom, jak je v době, kdy žádáte naše služba využívaná ostatními klienty. Pracovník Vás bude informovat o tom, zda je volné místo (které dny v týdnu byste mohl/a docházet). Kolik hodin budete ve stacionáři trávit záleží na Vašem přání a možnostech dopravy do a ze stacionáře. Aby však naše vzájemná spolupráce měla smysl a služba Vám mohla pomoci, je potřeba docházet do služby pravidelně a trávit ve stacionáři alespoň 4 hodiny v daném dni. Pokud potřebujete pomoc a podporu na dobu kratší nebo jen občas, pak je pro Vás vhodnější službou např. osobní asistence.
Můžu si určit, kdy službu začnu využívat? A můžu svůj nástup případně zrušit (když si nebudu jistý, když si to rozmyslím, když onemocním,…)?
Ano spolu s pracovníkem se dohodnete na tom, od kdy si přejete začít službu využívat. Pokud se u vás situace změní a nebudete moci nebo chtít nastoupit ve sjednaném termínu, je potřeba o tom informovat sociálního pracovníka a dohodnout další postup. Je možné, že pokud je kapacita již hodně naplněna, na místo, které bylo vyhrazeno vám nastoupí někdo jiný a vy pak budete muset čekat až se kapacita uvolní.
Když budu chodit/jezdit do stacionáře, musím se tam dopravit sám? Nebo mohu využít Vaši dopravu (svoz)?
Naše služba neposkytuje dopravu klientům do stacionáři, je proto potřeba, abyste si zajistil/a vlastní dopravu a doprovod.
Budu smlouvě rozumět? Co když se nemůžu nebo neumím podepsat?
Pokud máte potíže s porozuměním textu můžeme si obsah smlouvy vysvětlit jinak například pomocí obrázků, znaků nebo jiným způsobem, kterému rozumíte. Opatrovník nebo osoba blízká, která s vámi nástup do služby vyřizuje, je jistě osobou, které věříte, a proto můžete prostudování smlouvy ponechat na ni. Návrh smlouvy dostanete sebou ještě před jejím podpisem, budete mít tedy dostatek času se o ni poradit i s ostatními lidmi, kterým důvěřujete. Pokud nemáte opatrovníka a nemůžete se podepsat (ze zdravotních důvodů), požádáte svého lékaře, aby vám vydal potvrzení o tom, že nejste schopen podpisu. Pokud máte opatrovníka, bude smlouvu podepisovat opatrovník jako váš zástupce. Podpisem se myslí i třeba křížek, kolečko, nebo jiný znak, kterým dáte najevo, že se sjednáním smlouvy souhlasíte.
Co když se mi jednání s pracovníkem služby nelíbí, nejsem s chováním pracovníka nebo vyřízením mé žádosti spokojen?
Svou nespojenost můžete sdělit ústně či písemně řediteli střediska sociálních služeb. K podání stížnosti můžete využít FORMULÁŘ. Konkrétní informace k podávání stížností naleznete v pravidlech pro poskytování služby (záložka dokumenty). Na otázky vám odpoví také LETÁK, který jsme pro Vás připravili. Nebudete-li spokojen s řešením vaší stížnosti střediskem sociálních služeb, můžete se obrátit na zřizovatele (město Kopřivnice) nebo Krajský úřad (MSK) nebo rovnou na Ministerstvo práce a sociálních věcí (adresa: Na poříčním právu 1/376, 128 00 Praha 2, tel: 950 191 111, email: posta@mpsv.cz).